Met de billen bloot. En weer door.

Met de billen bloot. En weer door.

Damn… wat heb ik net even zitten huilen zeg, zelfs live op Instagram… Tis maar goed dat deze live maar 24uur blijft staan. Geloof me, live met je billen bloot gaan, vertellen wat er fout is gegaan en hoeveel pijn dit heeft gedaan, dat gaat niet in de koude kleren zitten, maar het lucht ook op. Ik ben zooo dankbaar voor jullie reacties.

Toch ben ik nog niet helemaal klaar. Ik merk dat ik het ook nog even uit mijn handen wil typen. Nogmaals onder woorden brengen wat er de afgelopen tijd is gebeurt en vooral ook wat ik er van heb geleerd. Ik hoop oprecht dat jullie leren van mijn fouten, zodat we met elkaar kunnen doorgroeien. Dit is de eerste, laatste en enige blog die ik over dit onderwerp zal schrijven. Ik wil géén negativiteit verspreiden, maar ik voel wel dat ik deze kennis en ervaring nu met jullie wil delen.

Afgelopen december heb ik me namelijk niet zo lekker gevoelt. Privé voelde ik me top, maar rondom Flow Planners zat er heel veel negativiteit. Ik was niet meer blij met de planner, kon alleen maar focussen op wat er niet goed was gegaan en zag niet meer wat er allemaal wél goed was.

 

Het begin en de goede voornemens.

Persoonlijk ben ik een enorm deadline kicker (lees uitsteller), helemaal prima ik werk daardoor veel efficiënter, ik maak er gebruik van. Maar omdat het uitgeven van een planner gepaard gaat met veel werk, communicatie, geld en tijd had ik een heel mooi plan opgesteld om te voorkomen dat ik weer de hele zomervakantie aan het werk zou zijn. Ik had met mijn toenmalige designer afgesproken dat we in alles voor de zomervakantie af zouden hebben (het was maart). Het liefst één week voor de zomervakantie, zodat ik in de laatste week voor de vakantie de planner kon redigeren en ik in de zomervakantie er echt zou zijn voor mijn gezin. Vol vertrouwen, wetende dat de planner klaar is. Nu ben ik iemand die enorm goed van vertrouwen is en hebben we onze samenwerking en afspraken nooit zwart op wit gezet, met uitzondering dan van de What’s App berichten die hierover zijn gestuurd.

 

Waar het mis ging…

Fast forward een paar maanden verder. Het is september en ik ben het uitstellen zat. De drukker vraagt steeds wanneer het bestand komt, ik maak beloftes en moet die vervolgens weer wijzigen. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en gaf ik mijn grens aan. De datum kon echt niet meer verschoven worden. Er waren al planners verkocht en ik heb een belofte gemaakt naar de klanten voor de uitlevering.

Wat er daarna tegen mij is gezegd… Dat ga ik hier niet herhalen, maar damn wat was het naar. Het is inmiddels 1,5 week voor uiterste deadline (lees half september!) en ik zit met een slecht PDF bestand, mega vol met fouten én zonder grafisch designer. Ik heb in blinde paniek mijn vriendin opgebeld. Ik wist het niet meer. In alle onwetendheid en gebrek aan een oplossing heb ik een Facebookbericht online gegooid en een schreeuw om hulp gedaan.

 

Mijn reddende engel.

En daar kwam Sabine. Sabine ga ik later nog uitgebreid aan jullie voorstellen, want zij is direct aangenomen als mijn nieuwe grafisch designer. Wat ben ik haar dankbaar! Zij was op dat moment niet in de mogelijkheid om mij direct met de PDF te helpen, maar zij is zo van enorme toegevoegde waarde geweest als ondersteunende factor tijdens deze periode. Samen hebben we iemand gezocht die mij wel kon helpen. Die mijn PDF uit elkaar kon halen, kon omzetten naar een InDesign bestand, de benodigde pagina’s aan kon passen en de juiste pagina’s weer kon invoeren in het PDF. Ook dit bedrijf ben ik zo enorm dankbaar! Ze hebben zo ontzettend snel geschakeld en mij echt uit de brand geholpen.

Eind goed al goed zou je denken. De planner ging naar de drukker, ik mocht langskomen voor een proefdruk en na weken van wachten werden ze thuis bezorgt. Wat zijn ze mooi geworden. De trots dat ik, ondanks alle ellende, de planner toch op tijd heb kunnen uitgeven. Dat gevoel was zo’n enorme opluchting!

Flow Planners planner 2019

December

Ik was zo boos op mezelf dat ik dit niet had gezien...

Tot december… Ik kreeg een aantal berichtjes met de vraag of de feestdagen wel kloppen die aan het begin van de planner staan. Wat blijkt, het zijn de feestdagen van 2018. Resultaat? Wanneer je mijn data aanhoudt zit je 3 weken te vroeg aan het paasontbijt… In de enorme stress die in de laatste 1,5 week van september is ontstaan en alle fouten die ik al uit de planner had gefilterd heb ik deze gewoonweg over het hoofd gezien.
Ik was zo boos op mezelf. Zo boos, dat ik dit niet had gezien. Zeker toen we net de oplossing hadden bedacht ik een bericht kreeg dat er nog 2 kleine foutjes inzitten. De planner was voor mij niet meer het product wat ik voor ogen had. Ik zag alleen nog maar de fouten

Weer was Sabine mijn reddende engel. Zij heeft voor mij correctiestickers ontworpen én een begeleidend schrijven. Deze komen later vandaag binnen en gaan morgen op de post, zodat eind deze week iedereen corrigerende stickers heeft om deze fouten op te lossen. Het was een enorme rotperiode, maar dit heeft met wel tot het inzicht gebracht dat ik meer lol wil hebben in mijn werk, zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen. Maar desalnietemin was ik nog steeds niet blij met mijn planner. De fouten zouden worden opgelost, maar onder de sticker was nog steeds het bewijs van het feit dat ik deze fouten niet had gezien.

Maar gelukkig heb ik hele lieve ondernemende vriendinnen op mij heen verzameld die mij stuk voor stuk overtuigden dat mijn planner top is. Dat zo ontzettend veel mensen blij zijn met mij planner. Daarbij krijg ik vele berichtjes van jullie, mijn lieve klanten, waarin jullie vertellen hoeveel meer structuur en overzicht de planner jullie geeft. Hoe fijn hij werkt en hoe mooi hij is. En dankzij jullie, jullie allemaal ben ik weer helemaal blij en happy met de planner. Het is een enorme upgrade ten opzichte van vorig jaar met alle mooie toevoegingen. En ik ben weer oprecht trots dat ik deze planner heb neer weten te zetten ondanks de enorme tegenslagen.

Lianne, Kelly en Fleur. Jullie ook ontzettend bedankt!

 

De lessen die ik leerde.

En hoe pijnlijk deze periode ook was, het heeft me ook een aantal heel belangrijke lessen geleerd. Ik ben namelijk enorm trouw aan mensen, zo trouw dat ik eerder mezelf tekort doe dan een ander. Ik vertrouw ALTIJD in de goedheid van de mens. Naïef noemt mijn schoonvader mij dan ook, maar dit zit in mij en daar wil ik eigenlijk ook niet vanaf. Wel wil ik voorkomen dat ik weer tegen deze uitdagingen aanloop. Om te voorkomen dat ik weer zo ontzettend tegen een muur aanloop ga ik voortaan al mijn samenwerkingen zwart op wit zetten. Ik moet hierin zakelijker worden. Niet uit slecht vertrouwen, maar uit zekerheid. Een zekerheid die twee kanten op werkt, niet alleen voor mij, maar ook voor de freelancer met wie ik de samenwerking aanga.

En dan mijn laatste les. Iedereen maakt fouten. Fouten zijn helemaal niet erg. Het gaat erom hoe je je fouten oplost en welke lessen je hieruit hebt gehaald. Eén ding is zeker. Volgend jaar gaat de controle van de planner op een totaal andere manier, maar dat zal je begrijpen.

 

Maak plezier, leer van je fouten en ga verder!

Liefs Marloes

2 Reactie's
  • Esther
    Geplaatst op 22:33h, 14 januari Beantwoorden

    Oooozo herkenbaar!! Ik heb bijna hetzelfde verhaal meegemaakt met mijn idee voor een agenda. De drukkerij (best gerenommeerd bedrijf in onze stad) liet het steeds afweten en verzette steeds de lancering. We zouden het op bestelling printen via hun webshop. Ik heb nu een dummy en een pfd bestand.
    Maar het is zo verkeerd gegaan, zo’n klap in mn gezicht, zo oneerlijk en niet uitgesproken, dat ik met die agende niets meer wil… zo zonde van al dat werk en de energie en mijn vertrouwen in mensen…
    Ik heb het nog eens bekeken om zelf uit te gaan geven, maar ik heb de skills en de centen niet.. En de lol is er af..
    Misschien ooit…

    • Marloes
      Geplaatst op 15:32h, 15 januari Beantwoorden

      Ach jeetje… Heftig he, deze situaties. Als je er gewoon eens over wilt sparren mag je mij met alle liefde even bellen om er een keer over te kletsen. En wanneer je hem echt wilt gaan uitgeven dan lijkt het me heel tof om jou hierbij te begeleiden. Maar de eerste stap is maar eens ontdekken of je het echt nog leuk vindt.

      Heel veel succes in ieder geval.

      Liefs Marloes

Geef een reactie