Pre-sale van de agenda is vertraagd.

Pre-sale van de agenda is vertraagd.

Lang heb ik nagedacht of ik dit verhaal zou delen met jullie. Waarom zou ik? Maar ja, aan de andere kant, waarom niet?
Ondernemen kent nu eenmaal zijn uitdagingen en ik wil graag uitleggen waarom het langer duurt voordat de agenda besteld kan worden.

Het leven van een start-up ondernemer gaat namelijk niet over rozen, alles behalve. Ik hoop dat ik, door mijn verhaal met jullie te delen, jullie (al is het er maar één) kan motiveren. Geef niet op! Wat de uitdaging ook moge zijn.

Het afgelopen jaar ben ik namelijk al tegen vele uitdagingen aangelopen. Zo heb ik onder andere twee maal geprobeerd om Flow Planners samen met iemand op te zetten. Twee keer ben ik een samenwerking aangegaan met super lieve meiden die echt in mijn hart zitten, maar helaas is de samenwerking niet geslaagd. Misschien ben ik wel te eigengereid om samen te werken. Toch heb ik besloten om door te zetten. Het concept van de agenda zit in mijn hart. Ik hou ervan en ik geloof erin.

Dan eindelijk, na weken van hard werken, voor mij, maar ook voor de grafisch designer en webdesigner, heb ik vorige week eindelijk de drukker de opdracht kunnen geven voor de proefdruk van de agenda. Eindelijk is het bijna zover dat ik de agenda kan vastpakken en er doorheen kan bladeren. Eindelijk komt een droom die drie jaar geleden begon uit.
Tenminste, dat dacht ik…

Het liep net even anders….

Ik heb namelijk een harde les geleerd. Aan het begin van mijn marktonderzoek heb ik diverse offertes opgevraagd bij drukkers voor een agenda van 200 pagina’s. Er van uitgaande dat dit 400 zijdes zijn. Vorige week kreeg ik een e-mail van mijn drukker en nu blijkt dat 200 pagina’s 100 vellen zijn. Oftewel, de helft zo dun.

Ik dacht dat ik door de grond ging. Achteraf gezien is het logisch, maar ik had er niet méér naast kunnen zitten. Ik ben weer terug bij af.
Ja… we hebben een drukbestand van de agenda helemaal klaar staan, maar ik kan weer van voor af aan beginnen in mijn zoektocht naar de juiste drukkerij. Uiteraard heb ik bij mijn eerste drukker een nieuwe offerte aangevraagd, maar ik ben ook erg benieuwd wat dit bij andere drukkers doet.

De consequentie is wel dat de pre-sale weer is uitgesteld… En dat doet pijn, kan ik jullie vertellen! Mijn initiële pre-sale datum was 1 augustus, maar wegens de enorme hoeveelheid werk was dit sowieso niet haalbaar. Liever iets later een goede kwaliteit leveren, dan het snel afhandelen ten koste van de kwaliteit. Maar dan dit… In deze fase van de strijd. Dit was echt het laatste wat ik had verwacht. Donderdag zou mijn website online gaan. Wat baal ik hier van.

Maar tegelijkertijd besef ik dat het leven van een ondernemer bestaat uit deze uitdagingen.

Quote: The road to succes has many exits

Uiteraard is dit geen exit voor mij! De Flow Planners agenda komt er. Binnenkort kan hij gewoon besteld gaan worden. Deze zal ook, volgens planning, eind november uitgeleverd worden. Alleen kan hij pas later besteld worden.

Hoe of wat verder? We gaan het zien. Vandaag hoop ik meer duidelijkheid te krijgen van de diverse drukkerijen en van daaruit werk ik verder. Voor nu helaas nog geen offertes terug. De eisen die ik stel aan mijn drukwerk zijn blijkbaar niet heel gangbaar en het berekenen van een offertes duurt wat langer dan ik had gehoopt.

Als ik één ding heb geleerd van het afgelopen jaar, is dat het hebben van een eigen bedrijf zo onvoorspelbaar is… Het loopt bijna nooit volgens plan. Zeker niet nu alles nieuw is en het zich nog helemaal moet vormen. Maar de Flow Planners agenda komt er. Ik vraag jullie alleen om nog even geduld te hebben.

Update: Gelukkig is de Flow Planners inmiddels te bestellen en gebruiken vele vrouwen de planner al met plezier!

Heb jij ook wel eens zo’n grote tegenslag moeten verwerken?

Geen reactie's

Geef een reactie