Waar moet ik beginnen met een eigen bedrijf?

Waar moet ik beginnen met een eigen bedrijf?

Als nieuwe ondernemer komt er zoveel op je af dat je soms niet weet waar je moet beginnen. Zeker in de snelle wereld waar wij ons nu in bevinden kan het soms best overweldigend worden. Waar je vroeger een klein winkeltje in de drukke “Voorstraat” opende komt er nu zoveel meer bij kijken. Ga je voor een fysieke winkel of een webshop? Ga je voor social media en zo ja welke kanalen ga ik gebruiken? Moet ik nog freebies (“weggevers”) maken? HELP!!

Vandaag antwoord op de vraag waar je moet beginnen!

You don't have to be great to start, but you have to start to be great!En nee… Helaas gaat dat antwoord niet zijn wat jij wilt.

Ik ga je namelijk niet vertellen waar je precies moet beginnen. Ik ga je namelijk vertellen dat je moet beginnen. Zo simpel kan het zijn. GEWOON BEGINNEN!

Er is namelijk niet 1 manier waarop je een bedrijf kan opbouwen dit is voor iedereen anders. Wat wel alle succesvolle ondernemers met elkaar gemeen hebben is dat zij in het begin ook baby’s waren. En dan heb ik het niet over die huilende, melk drinkende en slapende poepmachines. Nee, ik heb het over baby’s in het ondernemerschap. Beginners. Newby’s. Hoe je ze ook wilt noemen.

Zij waren ook niet alwetend, maar ze zijn wel begonnen!

 

 

Begin bij het begin

Maak het jezelf niet te moeilijk! Ga nog niet aan de slag met ingewikkelde strategieën. Wat voor jou en jouw bedrijf werkt is namelijk iets wat je gaandeweg zult ontdekken.
Om het jezelf makkelijk te maken is het in ieder geval wel handig om rekening te houden dat je niet alles in 1 keer kan. Er is héél veel om te leren en iedereen doet het op zijn eigen manier. Jij moet jouw manier alleen nog ontdekken.
Wel is het verstandig om in het begin niet teveel hooi op je vork te nemen. Droom GROOT, maar begin klein. Zorg dat je de basis van je bedrijf goed onder de knie krijgt en ga dan pas weer wat nieuws toevoegen.

Begin bijvoorbeeld met 1 of 2 social media kanalen. Zorg eerst dat je daar een goede stabiele basis creëert voor jouw bedrijf. Creëer content die aansluit bij jouw visie. Wanneer je meer kanalen toevoegt zal dit snel overweldigend worden. Voor ieder kanaal moet je weer apart content creëren. Je moet dit verzinnen, uitwerken en vormgeven. Dat kost tijd. Kostbare tijd die je ook aan andere aspecten binnen jouw bedrijf kan besteden.

Om content te creëren die aansluit bij jouw visie is het handig om eerst aan de slag te gaan met jouw merkwaarden. Merkwaarden geven je richting en helpen je bij het maken van keuzes die passen binnen jouw bedrijf.
Mijn merkwaarden zijn onder andere “Fris en vrolijk“. Alle producten die ik toevoeg, alle uitingen van mijn bedrijf, bijvoorbeeld op social media, moeten deze uitstraling met zich meedragen. Dit is iets wat past bij mijn bedrijf en mijn merkwaarden is iets wat mij uniek maakt. Alles wat ik doe leg ik naast mijn merkwaarden. Past het er niet binnen hoef ik me niet schuldig te voelen om het feit dat ik nee tegen iets of iemand zeg.
lona Annema, eigenaresse van Bloesemmarketing, vertelt je er meer over in deze blog.

Pas wanneer je iets heel goed onder de knie hebt, ga je weer wat nieuwe aspecten aan je bedrijf toevoegen.

Houd je niet van de domme!

Eén aspect wat je wél voor ogen moet houden vóórdat je begint, is de wetgeving! We hebben nu eenmaal te maken met wetten en regels en die zijn er niet voor niets. Weet dus wat je plichten en rechten zijn als ondernemer. Je kan namelijk niet aankomen met het excuus “Ik kreeg het advies gewoon te beginnen”.
Begin bij het echte begin, de wetgeving. En nee… dit is niet het allerleukste onderdeel van ondernemen, maar wanneer je ervoor kiest om te gaan ondernemen dan kies je er (mogelijk onbewust) ook voor om deze verantwoordelijkheid op je te nemen.

Welke regels en wetten heb ik het dan over? Wel, ik ben geen jurist en ik kan je dus niet alles hierover vertellen én dit is ook zwaar afhankelijk van de branche waarin je gaat beginnen. Oftewel, steek je kop niet in het zand. Ga op onderzoek uit om te ontdekken wat jouw verplichtingen zijn wanneer je gaat starten. Kom je er niet uit zijn er genoeg experts die klaar staan om jou te helpen.

Maar bovenal, begin! Zorg dat je later geen spijt hebt van de dingen die je niet hebt gedaan, maar eigenlijk wel wilde doen!

 

Ben jij er klaar voor om te beginnen?

1 Reactie
  • Het effect van beginnen - Flow Planners
    Geplaatst op 11:36h, 16 april Beantwoorden

    […] heb ik een blog geschreven over de vraag waarmee je als nieuwe ondernemer eigenlijk moet starten. Waar ik vandaag  over wil schrijven is het effect van beginnen! Het zijn mijn gedachtes die ik in […]

Geef een reactie